Beküldte: okrauss


Téliesítés


Ez a cikk eredendően lakóautósoknak készült. A benne leírtak, - tekintettel egyes rendszerek hasonlóságára, vagy megegyezésére, - értelemszerűen alkalmazva, lakókocsikra is érvényesek.

Lassan az ősz is elmúlik és ilyenkor a lakóautó tulajdonosoknak számos tennivalójuk van, hogy guruló második otthonuk jól átvészelje a közelgő hideg napokat és tavasszal az új kalandokhoz ismét rendelkezésre tudjon állni.

A tennivalók köre tág határok között változhat, attól függően, hogy tulajdonosa téli túrákat is tervez-e tenni, vagy sokakkal együtt azon a véleményen van, hogy a kempingezés egy nyári foglalatosság. Ha pihenőre kényszerül a jármű, nem mindegy, hogy azt fűtött, de legalább temperált helyen tölti-e vagy szabad ég alatt, esetleg csak a csapadéktól védett helyen, van-e elektromos csatlakozási lehetőség és hogy közterületen pihen-e vagy zárt területen. A következőkben megpróbáljuk felsorolni valamennyi lehetséges tennivalót, azután mindenki a tárolás körülményeinek függvényében választhatja ki a végrehajtandó feladatokat.

Az egész művelet során javasolt a lakóautót és minden felszerelési tárgyat átvizsgálni, hogy szükség van-e javításokra, vagy módosításokra a következő szezon előtt. Ezekről célszerű listát készíteni és a téli pihenő alatt a lehetőségeknek megfelelően végrehajtani. A téliesítés első lépéseit már az utolsó kempingezések alkalmával meg lehet tenni. A munkát célszerű azon felszerelési és használati tárgyak kipakolásával kezdeni, melyeket télen máshol tervezünk használni, vagy a kocsiban várható hőmérséklet, - ez szabad ég alatti tárolás esetén akár mínusz tíz fok alatt is lehet,- károsíthatja. Élelmiszert semmi szín alatt se hagyjunk a lakóautóban télre. A kipakolást egy nagytakarítás kövesse, melynek során valamennyi tároló helyet porszívózzunk ki, majd nedves ruhával törüljünk át. A művelet során különös figyelmet fordítsunk a nyáron esetleg beköltözött hangyák és más rovarok eltávolítására. Ne feledkezzünk el a szúnyoghálókról sem. A rolós kivitelűeket mindkét oldalon nedves ruhával óvatosan törölhetjük le, a fix beépítésűeket ki kell szerelni és körömkefével vízsugár alatt tisztíthatjuk meg. Egy külső mosás is célszerű ilyenkor, hogy a nyáron az utakon felszedett vagy a fákról lehullott nedvekbe beletapadt szennyezést eltávolítsuk. A nagytakarítás utolsó lépéseként valamennyi gumi tömítést vékonyan töröljünk át glicerinnel. Ez lassítja a tömítések öregedését és elkerülhetjük, hogy a hosszú állás során a tömítések rátapadjanak az ablakok plexiüvegére. A gyógyszertárakban beszerezhető 50 grammos mennyiség akár két szezonra is elegendő lehet.

A következő feladat a legmunkaigényesebb és egyben legfontosabb: a vízrendszer leürítése. Erre az elfagyás okozta károsodások elkerülése miatt van szükség. A műveletet célszerűen előzze meg a rendszer évente egyszer-kétszer amúgy is szükséges vegyszeres átmosatása.

A friss- és szennyvíz tartályok leürítését a leeresztőcsapok megnyitásával kezdjük. A víz eltávozása után nyissuk meg a vízmelegítő, vagy kombikazán leeresztőcsapját és minden fogyasztási helyen mind a hideg-, mind a meleg víz csapokat. Amikor a csapokból már nem folyik víz a vezérlő panelen kapcsoljuk ki a vízrendszer elektromos betáplálását és következhet a csövek kifújatása. Ez, ha rendelkezésre áll, sűrített levegővel végezhető el, de egy nagyobb, gumimatracokhoz, gumicsónakokhoz használatos kézi pumpa is megteszi. Valamennyi hideg- és meleg víz csapnál addig kell fújatni, amíg a csövekből minden víz eltávozik. Csapok vagy leeresztőszelepek megfelelő megnyitásával mindig gondoskodjunk róla, hogy a csövekből a víznek legyen hová távoznia.

Ezt követi a tartályok kitörlése. Az általában a nappali valamelyik ülése alatt elhelyezett frissvíz tartályon felül van egy, vagy két, kb. 15 cm átmérőjű tisztítónyílás, melyet csavaros dugó zár el. Ezek eltávolítása után tiszta szivaccsal lehet az utolsó egy-két liter vizet és az egész szezonban felgyülemlett üledéket eltávolítani. Célszerű a tartályt szárazra törölni és legalább néhány órára nyitva hagyni.

Kellemetlenebb feladat a szennyvíztartály kitörlése. Ez(ek) a tartály(ok) általában a lakóautó padlólemeze alatt, az alváz tartói között kap(nak) helyet és rajtuk alul található egy csavaros dugóval lezárt kb. 15 cm átmérőjű tisztítónyílás. Ez csak a kocsi alá fekve nyitható. Könnyíti a helyzetet, ha a műveletet aknára állva végezhetjük. A leeresztő csap elhelyezése és a tisztítónyílás záródugójának kialakítása miatt ezekben a tartályokban kb 1-1.5 cm-nyi, mintegy 8-10 liter víz marad a csapon keresztül történő leeresztés után. Ennek nagyobbik részét a közlekedő edények elve alapján szívhatjuk le egy 60-80 cm hosszú műanyag cső és a csövek kifújatásánál alkalmazott, szívásra állított pumpa segítségével. Az utolsó egy-két litert csak a tisztítónyíláson benyúlva, szivaccsal hozhatjuk ki egyben a tartályt is kitörölve. Itt számítani kell a tartály belsejében lerakódott üledékre (fogkrém, stb.). Javasolható, hogy a tartály oldalfalairól és tetejéről is távolítsuk el a rárakódott szennyezést. Ezzel, és a javasolt vegyszerek rendszeres adagolásával kerülhetjük el, hogy lakóautónkban csatornaszag keletkezzen.

A vízrendszer leürítését a szifonok kimosásával fejezzük be. A mosdó és a mosogató alatti szifonokat az alattuk elhelyezett szekrényekben találjuk, de a zuhanyéhoz ismét a kocsi alá kell feküdni. Itt az alaplemezben vágott nyílásban találhatjuk meg egy zárólemez alatt.

A WC-vel kapcsolatban nincs különösebb tennivaló. Az utolsó használat után még gondosabban mossuk ki a kazettát és ilyenkor javasolt az évente egyszer-kétszer esedékes vegyszeres tisztítás végrehajtása is.

A téli parkolás idejére javasolt valamennyi csap és leeresztőcsap valamint a WC tartály kinyitása, hogy a rendszer, ha csak minimális mértékben is, de szellőzni tudjon.

A gázrendszerrel sincs sok tennivaló. Zárjuk el a palack szelepét és az elosztón valamennyi fogyasztó egyedi szelepét is, sőt célszerű a nyomáscsökkentőt is lecsavarni a palackról. Bizonyos kivitelű gáz készülékek olyan kiképzésűek, hogy a kipufogó-levegőző nyílást egy borító sapkával le lehet zárni, ezt is tegyük a helyére.

Marad néhány apróbb tennivaló a felépítménnyel. Célszerű leszerelni a műholdvevő antennáját és a beltéri egységet. Hasonlóan járjunk el a földfelszíni adások vételére szolgáló antennával, ha az erősítővel van egybeépítve Az elemről működő készülékekből (hőmérők, órák, elektronikus számzáras széf, stb.) javasolt az elemek kiszerelése, hogy a hosszú pihenő alatt az esetleg kifolyó elektrolit ne okozhasson károsodást bennük. A következő műveleteket már a téli parkolás helyén kell illetve célszerű elvégezni. Parkolásra, ha van lehetőségünk, vízszintes és betonozott vagy aszfalt burkolatú helyet válasszunk.

A hosszú téli pihenő alatt gondoskodni kell arról, hogy a kocsi akkumulátorai (starter és fedélzeti) az állásban és a hidegben ne károsodjanak és tavasszal gond nélkül el tudjunk indulni. Ha van rá lehetőség elegendő pár hetente néhány órára feszültség alá helyezni a kocsit, hogy a töltő visszatölthesse az akkumulátorokat. Figyelem! Egyes régi autóknál a felépítmény töltője nem tölti a starter akkumulátort, ilyenkor ennek töltéséről más módon kell gondoskodni! Ha nem megoldható a rendszeres töltés, az akkumulátorokat ki kell szerelni és lehetőleg legalább 5 C˚-os helyen (pl. garázs) 6-8 hetenkénti csepptöltéssel tárolni. Kiszereléskor mindkét akkumulátornál először a negatív (test) sarút szereljük le. Ezzel elkerülhető, hogy a villáskulccsal zárlatot okozzunk. Ha a kocsiban van riasztó és a szirénának külön akkumulátora, ezt a starterakkumulátor kiszerelése előtt le kell kapcsolni, hogy a főakku hiánya miatt a sziréna ne szólaljon meg és ne süsse ki ezt az akkumulátort. A hidegben feltöltve áttelelő akkumulátorok kevésbé károsodnak..

A legnagyobb körültekintést igénylő feladat a kocsi alábakolása. Erre azért van szükség, hogy a kerekeken és rugókon ne legyen egész télen feleslegesen terhelés, a gumik ne deformálódjanak, különösen ha az abroncsokban csökken a nyomás. Nem kell a kocsit egészen a levegőbe emelni, elegendő a nyugalmi állapothoz képest 5-6 cm-rel magasabbra hozni. Az alábakoláshoz megfelelő teherbírású eszközöket használjunk, melyeket az első és hátsó tengely közelében a jármű alváza alá helyezünk. Jól alkalmazhatóak a csavaros alátámasztók. Ezek általában nem alkalmasak emelésre, ilyenkor a kocsi emelőjével, vagy hidraulikus emelővel lehet az emelés feladatát elvégezni és a megfelelően beállított alátámasztókra visszaengedni az alvázat. Ezt nagyon óvatosan kell végezni hiszen a kb. 3 tonna súlyú autó mozgatása veszélyes művelet. A művelet alatt a kocsi kézifékje legyen behúzva és a sebességváltó 1.-es vagy hátrameneti állásban. Ha a terep nem vízszintes a kerekeket ki kell ékelni! A feladatot tengelyenként hajtjuk végre úgy, hogy a két oldalon felváltva, kis (1-2 cm-es) lépésekben emeljük fel az alvázat. Igy elkerülhetjük, hogy az deformálódjon. Az emelés végén a kocsit úgy kell beállítani, hogy keresztirányban vízszintesen álljon és a tetőről a víz lefolyhasson. Ehhez figyeljük meg, hogy a tetőn hol vannak keresztirányú illesztések, melyek általában gátolják a víz lefolyását. A tetőn megálló eső, vagy megolvadt hólé a hidegebb időben megfagy és ha beszivárog az illesztésekbe komoly gondot okozhat. Ha szükséges, emelés előtt a kocsi egyik tengelyén lévő kerekek alá tegyünk lapokat. Ezt a nyáron szintezésre használt ékeken felhajtva, vagy a kerékcseréknél szokásos módon megemelve és a szükséges magasságú lapokat a kerék alá téve érhetjük el. Külön gondot fordítsunk arra, hogy az alátámasztók jól felfeküdjenek és egyenletesen kapják a terhelést. Ezért fa lapokat vagy téglákat célszerű alájuk tenni. A felemelés és alábakolás után eresszük ki a kéziféket, hogy a hosszú pihenő alatt a fékbetétek ne tapadhassanak fel a fékdobra.

Utolsónak marad két apróbb feladat az autóval. Le kell szedni az ablaktörlők lapátjait, hogy a hosszú állás alatt ne "ragadjanak" bele a szélvédő üvegébe. Az üres ablaktörlő karok alá, ahol érintkeznek az üveggel valamilyen gumi vagy lágy műanyag alátétet kell helyezni, hogy ne sérthessék fel a szélvédőt. Célszerű az ablakmosó folyadékot is leereszteni valamilyen műanyag kannába és a tavaszi újraindításig fagymentes helyen tárolni. Erre azért van szükség, mert a nyári feltöltések során nem tudni milyen folyadékok kerültek a tartályba és milyen a fagyáspontja.

Végül mielőtt magára hagyjuk lakóautónkat helyezzük fel a hűtő rácsaira a téli takarólemezeket, valamennyi ablakot és szellőzőt csukjunk be. Egyes tetőablakok fix szellőzőnyílásain erős szél behordhatja a havat. Ezeknél célszerű ezeket a nyílásokat szivaccsal, vagy hasonló anyaggal eltömni. A matracokat és üléspárnákat rakjunk szét, a hűtő, a szekrények és tárolók ajtajait nyissuk ki, hogy a lehetőséghez képest szellőzhessenek. Az ablakok rolettáit nem szabad felhúzni, mert a megfeszített rugók a pihenő alatt "megnyúlhatnak" és tavasszal gond lehet a működéssel.

A téliesítéssel kapcsolatban lehetnek adminisztratív feladatok is. A kötelező biztosítás és a teljesítmény adó megtakarítható, ha járművünket a téli pihenő idejére ideiglenesen kivonjuk a forgalomból. Ezt az Önkormányzat Okmányirodájában pár perc alatt 2300 Ft díj ellenében elintézik. Maximum fél évre, de kérésünkre rövidebb időre is bejegyezhetik a kivonást a forgalmi engedélybe. A megadott időpontban a kocsi automatikusan visszahelyeződik a forgalomba. Ha valamilyen okból hamarabb akarjuk forgalomba helyeztetni, ugyanott, ugyanazon díj ellenében elintézik. Az ideiglenes forgalomból kivonást be kell jelenteni a biztosítónál, akik visszautalják a díj túlfizetést. Lehet a biztosítást felmondani, vagy szüneteltetni. Ez utóbbi kedvezőbb díjat adhat a forgalomba visszahelyezésnél. A teljesítmény adót az Önkormányzat automatikusan törli, de a túlfizetést vissza kell igényelni, vagy marad az adózó számláján és beszámítható a következő évi kötelezettségbe. Ha a kocsi műszaki vizsgája lejár az ideiglenes forgalomból kivonás időszakában, gond lehet a visszahelyezéssel. Ha időközben eladjuk járművünket, azt előtte vissza kell helyeztetni a forgalomba. Bár a rendszámot nem vonják be, sőt a forgalmi érvényességét jelző matricát sem távolítják el a rendszámról, forgalomból ideiglenesen kivont járművel közlekedni nem szabad, sőt közterületen nem is parkolhat.

Frissítve: 2012. október

Egyes munkafolyamatok igényelhetnek megfelelő szakmai ismereteket, képesítéseket. A munkát mindenki csak a saját felelősségére végezze, vagy vegye igénybe szakember segítségét!


Információ

Kategória
Cikk/hír/információ
Ország
Nem köthető országhoz

Kapcsolódó anyagok

Téliesítés

Fórum topic

Lakójárművek gázrendszere

A gáz segítségével nagy energiát lehet szállítani viszonylag kis helyen.

Beküldte: GaborApa

Friss víz tartály folyadékszint jelző

2 ezer forintból. ... Beküldte: Zsolt

CARVER CASCADE 2

Angol gázbojler javítása...

Beküldte: Zsolt

Hasznos volt ez a tartalom? Adj rá értékelést!
Így értékelték a többiek:

Bejelentkezés

Felhasználónév:
Jelszó:
Regisztráció» Elfelejtett jelszó»

Több »Élménybeszámolók

Lefkada Görög körúttal 2012

Beküldte: Nemo25

2012 augusztus. Görög körút

Marokkóban jártunk

Beküldte: Okrauss
lakóautóval bejártuk Marokkót...

Szigetköz Halrekesztő zárás

Beküldte: kajakos
hagyománnyá vált...

Francia Nagykörút

Beküldte: Kata

Három hetes felderítő út Franciaországban

Kempingezzünk kicsikkel.

Kempingezni nem csak kamaszkorban lehet, hanem gyerekkel is, csak sokkal sportosabb történet.

Macedónia-Albánia

Beküldte: Lekvar

Érdemes elmenni, megnézni, kipróbálni...

Franciaország Nizzától-Párizsig

Beküldte: Gabec

Nagyon örülök, hogy nem autópályán mentünk, mert így sokkal jobban beleláttunk az igazi Franciaországba.

Miért jó sátorozni?

Miért jó sátorozni? 8 indok a sátorozás mellett.

Tisza-tavi vadkempingezés

Beküldte: GaborApa

Régóta kíváncsi voltam már erre a vidékre ...

Őrségi kurta-túra

Beküldte: Karollda

Akinek több ideje van, ne szaladjon úgy mint mi és hozzon bringát meg túrabakancsot!

Görögország, Ελλάδα 2017

Beküldte: Nemo25
Ugye tudjátok miről beszélek?

Peloponnészosz

Görögország Beküldte: Nemo25

"G dúrban zúgják a fákon a kabócák..."

Kenya 2013

Beküldte: Lekvar

nem lakóautós, de érdekes...

Toscana

Beküldte: Nemo25

1 nappal az indulás előtt Toscana lett a befutó....

Olasz-Francia utazás

Beküldte: Eva54

Világjáró nők lakóautóval...

Kis-Balaton, Orfű kirándulás

Beküldte: GaborApa

Messzire nem akartunk menni, így hát itthon kóricáltunk egy kicsit...

Erdélyi körutazás

Beküldte: GaborApa

Ha egyszer már jártál ott, bármikor elmész újra.

Dél-Tirol útibeszámoló

Beküldte: Jenci2
Óriási élmény volt...

Dél-Olaszország, Tropea, Camping Marina del Convento

Beküldte: mia

Egy-két furcsaságtól eltekintve elégedettek voltunk...

Luxemburg

Beküldte: Wobi

Jó 30 évet kellet várnunk, hogy újból eljussunk ide.

Szlovén-Olasz-Francia-Spanyol Nagy körút

Beküldte: Lekvar

Nyaralásunkat egy nagy körút megtételére terveztük....

Hollandia-Dánia, Németországon keresztül

Beküldte: Wobi

Összesen 3 hét alatt kb. 5.000 km-t tettünk meg...

Hellas 2011

Beküldte: Nemo25

Történetünk rendhagyó módon nem a címben szereplő dátum napján indult.

Zalaszentgrót - Kavicsbánya tó

Beküldte: Pegi
...horgászatra és vadkempingre...

Ha szilveszter, akkor Szicília!

Beküldte: Jamesz

Ősszel egy átdorbézolt este után.. úgy döntöttünk, hogy.. kulturáltan töltjük a szilveszter éjszakáját

Nyírség-Bereg 2012 szeptember

Beküldte: Nemo25

Első állomásunk a Nyíregyháza Sóstó volt, az állatpark közvetlen szomszédságában

Kelet-Magyarországi barangolás

Beküldte: laci
két részre szakadt...

2017. 07-08. Görögország

Beküldte: Kudela
Nagyon régi álmom...

Nyaralás Splitben

Beküldte: PSteve
Rengeteg látnivaló van...

Kenyában is Kempingeznek

Beküldte: Lekvar
a sátorozás, az menő...

Csehország lakókocsival

Beküldte: Karollda

Célul tűztük ki Prágát, immár lakókocsival...

Lago Maggiore 2012. július

Beküldte: Annamaria

2 hetet töltöttünk lakóautóval Olaszországban

Isztambul ősszel

Beküldte: Lekvar

Nem kell félni Törökországtól...

Evia-Athen 2014

Beküldte: Nemo25
Evia-ra két hídon lehet áthajtani...

Görögország-Albánia-Montenegró

Beküldte: PSteve
ismét Görögországban nyaraltunk...

Fertő-tó és Ausztria, Mesepark.

Beküldte: GaborApa

Vidámparkozással egybekötött, őszi csavargás a Fertő körül.

Északi kis körút 2013. augusztus

Beküldte: Imiii

Nagyon megérte, és felejthetetlen, nagyszerű élményeket okozott...

Salzburgerland

Beküldte: Nemo25
egy álomszép táj..

Olaszország Toszkana

Beküldte: GaborApa

Rövidke kis memó a Toszkánai utunkról.

Vértes, Várgesztesi tisztás

Beküldte: GaborApa
Egy erdei vadkempingezős, biciklitúrázós hétvége...

Pötréte vadkemping / horgászat

Beküldte: Pegi

Túl vagyunk életünk első vadkempinges kalandján.

Hollandia, nem csak Amsterdam

Beküldte: Karollda
Gyors, de tartalmas út volt...

Pecázás Akaliban

Beküldte: GaborApa

Ide már többször is ellátogattunk, és ennek több oka is van.

Örvényesi vadkemping

Beküldte: Pegi
...valószínű, hogy jövőre ismét ellátogatunk ide pár napra.

Bosznia-Hercegovina, Montenegró, Albánia

Beküldte: Juli

Eredetileg több időt szerettünk volna Albániában tölteni....

Francia körút

Pont du GardeBeküldte: Karollda

Lakóautóval Svájcon át Franciaországba

Afrikai Mercedes Unimóka lakóautóval

Beküldte: Gagabi

Életem legnagyobb autós kalandja volt...

Őrségi Csörgő Vendégház

Beküldte: Piho
főszer, aszer, fenyőszer...

Lengyel körút

Beküldte: GaborApa

Eredetileg motorozni akartunk, de ebből is lakóautózás lett.

Orfűi peca

Beküldte: Gazsy86

gyors kirándulás, horgászat, pihenés, sörözés

Görögország, Kréta, Kissamos

Beküldte: mia

A bő két hétre tervezett nyaralásunkból pár napot sátorban töltöttünk el

Toscana. Nagyvárosok.

Beküldte: Eva54

San Gimignano, Siena, Livorno, Cecina, Pisa, Lucca, Firenze. stb.

Spanyol körút lakóautóval

Beküldte: Kata

Spanyolország keleti part, Gibraltár, Andalúzia, Barcelona.

Budva-Tivat-Dubrovnik-Mosztár-Szarajevó 2014

Beküldte: Lekvar

Egy novemberi hosszú hétvége...

Tiszapüspöki Tisza-part

Beküldte: PSteve
elég nomád ...

Somogy ország

Beküldte: laci
A Kund kastély belső udvara lett alvó helyünk...

Kilenc hét lakóautóval Norvégiában

Beküldte: Okrauss

A bejárt területen szinte minden nevezetességet meglátogattunk....

Olaszországba, ausztriai megállókkal

Beküldte: naroli74

ismét lakókocsival indultunk útnak...