Lakójárművek gázrendszere

Gázrendszer

A lakójárművek energia önellátásának érdekében vált szükségessé a gázról működő készülékek kifejlesztése. A fűtés és vízmelegítés energiaigénye túl nagy ahhoz, hogy elektromos árammal oldjuk meg. A gáz segítségével nagy energiát lehet szállítani viszonylag kis helyen.

Ha egy lakóban 2db 11 kg-os palack található, akkor az 253 db 100Ah-ás akkumulátornak megfelelő energiát tárol. Tehát kb.. 5 tonnányi akkumulátort kéne magunkkal vinni. Magyarországon ez a cseppfolyós gáz általában probán/bután keverék, de egyes helyeken lehetséges tiszta propánnal is töltetni.

A gázról: A PB gáz propán és bután nagyjából fele-fele keveréke. A propán az értékesebb ezért annak a minimális mennyisége van meghatározva 40%-ban. A propánnak egy picivel nagyobb a fűtőértéke és jóval alacsonyabb a forráspontja ami ugye az a hőmérséklet ami alatt folyékony marad normál légköri nyomáson.

A PB-gáz normál légnyomáson és átlag hőmérsékleten légnemű, csak alacsony hőmérsékleten, vagy nagy nyomáson válik cseppfolyóssá. A gázt nagy nyomáson, cseppfolyós formában tárolják a gázpalackokban.
A nyomás csökkenésekor (vagyis amikor a gázcsapot kinyitjuk), a cseppfolyós gáz légneművé válik, tehát a lakó rendszerébe csak légnemű állapotban kerül. Ezért használjuk kizárólag állítva a palackokat. A cseppfolyós gáz elpárologtatásához hőre van szükség, amelyet látens hőnek is szoktak nevezni. A cseppfolyós gáz forráskor (párolgáskor) hőt von el a környezetétől. Ez okozza, hogy a gázpalack felületét hidegnek érezzük, és ha a gáz nagyon gyorsan áramlik ki, a lehűlés következtében a palack felületére lecsapódó pára megfagy. A szabadba kerülő cseppfolyós PB-gáz nagyon gyorsan párolog, és hirtelen lehűl. Ilyen esetben a súlyos fagyási sérüléseket okozhat.
A PB-gáz nagy fűtőértékű tüzelőanyag. 1 kg propán fűtőértéke 13.8 kWh, de csak akkor gyullad meg, ha levegővel keveredve a gáz levegő arány 1:50 és 1:10 között van (ez alacsonyabb, mint a földgázra vonatkozó határértékek). Mivel a gyulladási határérték ilyen alacsony, a legkisebb gázszivárgás is komoly következményekkel járhat.
A PB-gáz nehezebb a levegőnél. A szivárgó gáz a légtér aljára süllyed, felhalmozódik a mélyen fekvő területeken, és nehezen oszlatható szét. Ezért a PB-gázpalackot soha ne tárolja pincében vagy alagsori helyiségben. Ugyanezen okból kötelező egy állandó szellőzés a padló szintjében.
A földgázhoz hasonlóan a PB-gáz is szagtalan, ezért az esetleges gázszivárgás észlelése érdekében értékesítés előtt szagosítóanyagot kevernek hozzá. A gázszivárgás helyét SOHA ne próbálja nyílt lánggal megkeresni! A PB-gáz bár nem mérgező, de nagy koncentrációban altató hatású, majd fulladást okozhat.
A PB-gáz tönkreteheti a természetes gumit és egyes műanyagokat, ezért a lakójárművekben kizárólag PB-gázhoz kialakított csöveket és szerelvényeket használjunk!

Az autógáz (LPG) is propán bután keverék, csak szigorúbban veszik a tisztaságát. Az autóknak azért nem probléma a bután mert vagy folyékony állapotban fecskendezik (mint a benzint is) vagy fűtőegység van az elgázosító részben. Autógáz kúton azért tilos kempingpalackot tölteni mert az LPG-t nagyobb nyomást tűrő rendszereknél használják, és nincs biztosítva a kempingpalack túltöltés elleni védelme sem. Ha pedig egy zárt palackot folyékony anyaggal (ami ugye összenyomhatatlan) tele töltenek, akkor a melegedés hatására szétrepedhet.
A hivatalos töltőhelyeken mérlegen töltik a palackot. Ez biztosítja, hogy ne lehessen túltölteni, és mindig maradjon a folyékony gázon kívül "levegő" is a palackban ami hőingadozáskor összenyomódhat és nem a palack fog szétrepedni.

A kempingjárművek gázrendszere a következő fő egységekből áll
Palack
Reduktor
Vezeték
Osztócsap
Fogyasztók (készülékek)

A gázpalack.

A nagynyomású cseppfolyós gáz tárolása a gázpalackokban >>> történik. Hazánkban általában az 5 és 11 kg-os, német szabványú acélpalackok a legelterjedtebbek. Léteznek jóval drágább duplafalú alumínium, és újabban már műanyag gázpalackok is, ugyanis az acélpalackok üres súlya is elég nagy. Emiatt egy feltöltött 11 kg-os palack bruttó súlya meghaladja a 25 kg-ot.

A jól ismert háztartási alumínium palackok használata a kempingjárművekben tilos, mert ezek fala gyenge, és baleset esetén életveszélyesek. Amennyiben a fűtés gázról üzemel, a gázpalacktárolót érdemes két darab 11 kg-os gázpalack befogadására kialakítani. Ha csak a főzés és a hűtő üzemel gázról, úgy elegendő lehet egy 5 kg-os palack, akár egy teljes szezonra is. A tárolószekrénynek minden esetben szellőzést kell biztosítani (különös tekintettel a legalsó részére) a szabadba, és a lakótértől hermetikusan le kell választani. A palackokat a tárolón belül is hevederrel rögzítsük, hogy egy esetleges baleset esetén se tudjon elszabadulni.

A reduktor A reduktor (nyomáscsökkentő >>>) feladata, hogy a palackból nagy nyomással kiáramló gázt a gázfogyasztók számára alkalmas, pontosan beállított nyomásúra csökkentse. Mivel a reduktort közvetlenül a palackra rögzítjük, így a csövekbe már csak a szabályozott kinyomású gáz kerül. Régebben alkalmaztak 50 és 30 mbar-os rendszereket. Az egységesítés érdekében az Európai Unió 2002-ben 30 mbar-ban határozta meg a járművekbe építhető készülékek működési nyomását. Így új kempingjárművet már csak ilyen rendszerrel gyártanak, de a régebbiek készülékcseréjének érdekében a mai napig kaphatóak olyan készülékek melyek az 50 mbar-os nyomással működnek. Amennyiben a jármű 50 mbar-os rendszerrel lett kiépítve, és csak egy-két fogyasztót (pl egy új fűtőkészüléket) szeretnénk 30 mbarról működtetni akkor használható a Truma VDR 50/30 nyomáscsökkentő, mely biztosítja az új fogyasztónak szükséges gáznyomást úgy hogy a régi fogyasztóknak megmarad az 50 mbar-os rendszer.

Csőrendszer A reduktort követően a gáz már kis nyomáson áramlik a fogyasztókhoz. A kempingjárművek felépítménye mozog ezért a gázvezetékek csak előírásszerűen rögzített, fix csővezetékek lehetnek. A flexibilis csövek használata itt nem megengedett. Flexibilis csövek csak nagyon rövid szakaszon szabad használni (általában a palacknál ahol szükséges némi flexibilitás) Itt is figyelni kell arra, hogy léteznek olyan csövek, melyek nem bírják a fagyot, márpedig kevés lakójárműnek adatik meg, hogy egész télen fűtött garázsban aludhasson.

Osztószelep

A gáz az osztószelepen keresztül jut el a különböző fogyasztókhoz. Az osztószelepeken a különböző fogyasztók jelölve vannak.

Az elosztó csap használatával mindig csak az éppen használt fogyasztók kerülhetnek nyomás alá.

Fogyasztók: A lakójárművekben általában a következő készülékek működhetnek gázról: Fűtés Bojler Tűzhely Hűtő de működtethető még: Külső grill Gázgenerátor És a teljes függetlenség érdekében még gázzal működő lámpákat is szerelhetünk a lakónkba.

Fűtés és bojler: A lakójárművekben található két legfontosabb gázfogyasztót ( fűtés és a bojler ) szinte kizárólag a német Truma cég gyártja. Az utóbbi időben elterjedtek a kombi változatok, vagyis egy készülék melegíti a használati vizet, és a lakóteret is. A kombi készülékek beépítésének előnye, a kevesebb súly, kedvezőbb gázfelhasználás, kisebb a lakótértől elfoglalt hasznos térfogat és olcsóbb is mint két külön készülék beszerzése. A modern fűtőkészülékeket teljes mértékben elektronika vezérli. Gyártják még a régebbi típusú, egyszerű égésterű fűtőkészülékeket is, melyek előnye, hogy működésükhöz nem igényelnek elektromos áramot, konvektorként működnek. Ezekről szükség esetén ventillátorral lehet leszívni és körbevezetni a meleg levegőt.

Tűzhely Mind kinézetükben mind működésükben megfelelnek a háztartásokban használatos tűzhelyeknek. Ugyanakkor nem felcserélhetők azokkal, hiszen (mint minden lakójármű technika) bírniuk kell a jármű mozgásából adódó rázkódást. Természetesen PB gázra és a lakójármű üzemi nyomására vannak kialakítva.

Hűtő. A gázzal csak az abszorpciós hűtőszekrények üzemeltethetők. Ezek is csak akkor amikor nem áll rendelkezésre sem külső hálózati rácsatlakozás sem a generátor töltőárama.

Az abszorpciós működésről bővebben olvashat a hűtőkről készült leírásunkban

Gáztömörségi vizsgálat A gázrendszer megbontását, szerelését csak szakember végezheti, aki a szerelési munkák után azonnal el tudja végezni az előírt gáztömörségi próbát is. Ezt a próbát és a teljes vizsgálatot egyébként kétévente el kell végezni, és ez szükséges a jármű műszaki vizsgájához is.

Gázhasználat menet közben.

2007 óta forgalomba helyezett járművek csak abban az esetben használhatnak menet közben gázkészüléket, ha Secu Motion nyomáscsökkentővel vannak ellátva. Francia országban szigorúbb a szabály, mert ott menet közben csak olyan járművekben lehet fűteni, melyeket 2006 január 1. után helyeztek forgalomba és integrált nyomáscsökkentővel vannak ellátva. A SecuMotion A SecuMotion egy olyan nyomáscsökkentő, mely gázáramlás figyelő rendszerrel van ellátva, ami megakadályozza a gáz esetleges palackból való szökését baleset vagy gázvezeték szakadás esetén, a hozzá kapcsolódó magasnyomású gumi gázcső pedig beépített csőszakadás védelemmel van ellátva az EU normáknak megfelelően. Vagyis figyeli az átáramló gáz mennyiségét és ha nagyobb gázmennyiség indulna meg mint amire kalibrálva van, akkor azonnal lezárja a gázpalackot. A SecuMotion nyomáscsökkentő nem közvetlenül hanem egy magasnyomású gumicsővel kapcsolódik a palackra. A menet közbeni biztonság érdekében ezeket a gumicsöveket is ellátták egy beépített csőszakadás védelemmel, az EU normáknak megfelelően.

Gázhasználat két palackról:

A kempinges kellemetlen feladatai közé tartozik a gázpalackok éjszakai cserélgetése. Ugyanis a gázpalackok mindig éjszaka ürülnek ki, és mire észrevesszük, már fázik az egész család. Ennek elkerülésére fejlesztette ki a Truma a Duo Comfort és a Duo Control készülékeket melyek a palack kiürülésekor automatikusan átkapcsolnak a másik palackra, úgy hogy a készülékek folyamatos üzemben maradnak.

A Duo Controll

reduktorral is rendelkező átkapcsoló. A menet közben nem használt gázrendszerekhez építhető.

A Duo Comfort a Secu Motionnal együtt építhető. Ennél a rendszernél a Secu-Motion készülék a reduktor. A Duo Comfort csak az átkapcsolást végzi. A palackra csatlakozásnál csőszakadás védő szelepek találhatóak. Ez a tökéletes megoldás a teljes kényelem érdekében.

Távkapcsoló

Kívánság szerint beépíthetünk a gázrendszerbe egy távkapcsolót is melynek segítségével a lakótérből nyithatóak és lezárhatók a gázpalackok. Ezzel megoldható, hogy a fedélzet áramtalanításával a gázrendszert is lezárjuk, de az is megoldható, hogy a motor indulásával zárjuk le automatikusan a gázrendszert.


Tudnivalók a téli üzemről:

Téli üzemeltetéshez lehetőleg tiszta propánt töltessünk a palackjainkba. A PB gáznak 60%-a butángáz tartalma, de a bután nem alkalmas a téli üzemeltetésre, ugyanis a butángáz forráspontja (amikor a gáz folyékonyból légneművé tud válni) -0,5 Cfok. Ez azt jelenti, hogy -fél fok alatt a bután cseppfolyós marad, és nem hajlandó kijönni a palackból. Tehát amikor a palackunk jeges, akkor abból már csak a propán része távozik a gáznak. Ez az állapot sajnos már 5-6 fokos levegőhőmérsékletnél bekövetkezhet, hiszen a palackból kiáramló gáz hőelvonása miatt a palack mindig hidegebb, mint a környező levegő. A palackban maradt butánt csak magasabb külső hőmérséklet esetén tudjuk majd kinyerni.

A reduktorok a téli üzem során elfagyhatnak. Ezt a Truma Eis-Ex készülékével kerülhetjük el, mely 12 V-ról működik és melegíti a reduktort.

Gázérzékelő Ezek a kis készülékek folyamatosan figyelik a lakótér levegőjét, és ha „gáz” van, riasztanak. Jelezni tudják a pb gáz szivárgását, de alkalmasak az altatógázos rablás megelőzésére is. Az áruk nem kevés, de elenyésző a bajhoz képest, amit megelőzhetünk velük. Pl.: KombiAlarm gázérzékelő >>



Egyes munkafolyamatok igényelhetnek megfelelő szakmai ismereteket, képesítéseket. A munkát mindenki csak a saját felelősségére végezze, vagy vegye igénybe szakember segítségét!


Kapcsolódó anyagok

Gáz

Töltéssel, palackokkal és a gázrendszerrel kapcsolatos beszélgetések.

Antennaválasztás

Megpróbálom összegezni a rengeteg információt...

Beküldte: Soci

Elektomos fűtés körfűtéssel

egy kényelmes megoldást választottam....

Beküldte: Zsolt

CARVER CASCADE 2

Angol gázbojler javítása...

Beküldte: Zsolt

Hasznos volt ez a tartalom? Adj rá értékelést!
Így értékelték a többiek:

Bejelentkezés

Felhasználónév:
Jelszó:
Regisztráció» Elfelejtett jelszó»

Több »Élménybeszámolók

Peloponnészosz

Görögország Beküldte: Nemo25

"G dúrban zúgják a fákon a kabócák..."

Franciaország Nizzától-Párizsig

Beküldte: Gabec

Nagyon örülök, hogy nem autópályán mentünk, mert így sokkal jobban beleláttunk az igazi Franciaországba.

Budva-Tivat-Dubrovnik-Mosztár-Szarajevó 2014

Beküldte: Lekvar

Egy novemberi hosszú hétvége...

Francia körút

Pont du GardeBeküldte: Karollda

Lakóautóval Svájcon át Franciaországba

2017. 07-08. Görögország

Beküldte: Kudela
Nagyon régi álmom...

Kempingezzünk kicsikkel.

Kempingezni nem csak kamaszkorban lehet, hanem gyerekkel is, csak sokkal sportosabb történet.

Lago Maggiore 2012. július

Beküldte: Annamaria

2 hetet töltöttünk lakóautóval Olaszországban

Görögország, Kréta, Kissamos

Beküldte: mia

A bő két hétre tervezett nyaralásunkból pár napot sátorban töltöttünk el

Őrségi Csörgő Vendégház

Beküldte: Piho
főszer, aszer, fenyőszer...

Pötréte vadkemping / horgászat

Beküldte: Pegi

Túl vagyunk életünk első vadkempinges kalandján.

Fertő-tó és Ausztria, Mesepark.

Beküldte: GaborApa

Vidámparkozással egybekötött, őszi csavargás a Fertő körül.

Olaszország Toszkana

Beküldte: GaborApa

Rövidke kis memó a Toszkánai utunkról.

Nyaralás Splitben

Beküldte: PSteve
Rengeteg látnivaló van...

Tiszapüspöki Tisza-part

Beküldte: PSteve
elég nomád ...

Francia Nagykörút

Beküldte: Kata

Három hetes felderítő út Franciaországban

Afrikai Mercedes Unimóka lakóautóval

Beküldte: Gagabi

Életem legnagyobb autós kalandja volt...

Macedónia-Albánia

Beküldte: Lekvar

Érdemes elmenni, megnézni, kipróbálni...

Luxemburg

Beküldte: Wobi

Jó 30 évet kellet várnunk, hogy újból eljussunk ide.

Miért jó sátorozni?

Miért jó sátorozni? 8 indok a sátorozás mellett.

Olasz-Francia utazás

Beküldte: Eva54

Világjáró nők lakóautóval...

Hollandia-Dánia, Németországon keresztül

Beküldte: Wobi

Összesen 3 hét alatt kb. 5.000 km-t tettünk meg...

Kenyában is Kempingeznek

Beküldte: Lekvar
a sátorozás, az menő...

Északi kis körút 2013. augusztus

Beküldte: Imiii

Nagyon megérte, és felejthetetlen, nagyszerű élményeket okozott...

Bosznia-Hercegovina, Montenegró, Albánia

Beküldte: Juli

Eredetileg több időt szerettünk volna Albániában tölteni....

Somogy ország

Beküldte: laci
A Kund kastély belső udvara lett alvó helyünk...

Vértes, Várgesztesi tisztás

Beküldte: GaborApa
Egy erdei vadkempingezős, biciklitúrázós hétvége...

Görögország-Albánia-Montenegró

Beküldte: PSteve
ismét Görögországban nyaraltunk...

Zalaszentgrót - Kavicsbánya tó

Beküldte: Pegi
...horgászatra és vadkempingre...

Kis-Balaton, Orfű kirándulás

Beküldte: GaborApa

Messzire nem akartunk menni, így hát itthon kóricáltunk egy kicsit...

Orfűi peca

Beküldte: Gazsy86

gyors kirándulás, horgászat, pihenés, sörözés

Hellas 2011

Beküldte: Nemo25

Történetünk rendhagyó módon nem a címben szereplő dátum napján indult.

Nyírség-Bereg 2012 szeptember

Beküldte: Nemo25

Első állomásunk a Nyíregyháza Sóstó volt, az állatpark közvetlen szomszédságában

Hollandia, nem csak Amsterdam

Beküldte: Karollda
Gyors, de tartalmas út volt...

Őrségi kurta-túra

Beküldte: Karollda

Akinek több ideje van, ne szaladjon úgy mint mi és hozzon bringát meg túrabakancsot!

Ha szilveszter, akkor Szicília!

Beküldte: Jamesz

Ősszel egy átdorbézolt este után.. úgy döntöttünk, hogy.. kulturáltan töltjük a szilveszter éjszakáját

Kelet-Magyarországi barangolás

Beküldte: laci
két részre szakadt...

Erdélyi körutazás

Beküldte: GaborApa

Ha egyszer már jártál ott, bármikor elmész újra.

Isztambul ősszel

Beküldte: Lekvar

Nem kell félni Törökországtól...

Pecázás Akaliban

Beküldte: GaborApa

Ide már többször is ellátogattunk, és ennek több oka is van.

Lefkada Görög körúttal 2012

Beküldte: Nemo25

2012 augusztus. Görög körút

Kenya 2013

Beküldte: Lekvar

nem lakóautós, de érdekes...

Kilenc hét lakóautóval Norvégiában

Beküldte: Okrauss

A bejárt területen szinte minden nevezetességet meglátogattunk....

Tisza-tavi vadkempingezés

Beküldte: GaborApa

Régóta kíváncsi voltam már erre a vidékre ...

Olaszországba, ausztriai megállókkal

Beküldte: naroli74

ismét lakókocsival indultunk útnak...

Marokkóban jártunk

Beküldte: Okrauss
lakóautóval bejártuk Marokkót...

Szigetköz Halrekesztő zárás

Beküldte: kajakos
hagyománnyá vált...

Toscana

Beküldte: Nemo25

1 nappal az indulás előtt Toscana lett a befutó....

Örvényesi vadkemping

Beküldte: Pegi
...valószínű, hogy jövőre ismét ellátogatunk ide pár napra.

Toscana. Nagyvárosok.

Beküldte: Eva54

San Gimignano, Siena, Livorno, Cecina, Pisa, Lucca, Firenze. stb.

Csehország lakókocsival

Beküldte: Karollda

Célul tűztük ki Prágát, immár lakókocsival...

Szlovén-Olasz-Francia-Spanyol Nagy körút

Beküldte: Lekvar

Nyaralásunkat egy nagy körút megtételére terveztük....

Salzburgerland

Beküldte: Nemo25
egy álomszép táj..

Spanyol körút lakóautóval

Beküldte: Kata

Spanyolország keleti part, Gibraltár, Andalúzia, Barcelona.

Evia-Athen 2014

Beküldte: Nemo25
Evia-ra két hídon lehet áthajtani...

Dél-Tirol útibeszámoló

Beküldte: Jenci2
Óriási élmény volt...

Görögország, Ελλάδα 2017

Beküldte: Nemo25
Ugye tudjátok miről beszélek?

Dél-Olaszország, Tropea, Camping Marina del Convento

Beküldte: mia

Egy-két furcsaságtól eltekintve elégedettek voltunk...

Lengyel körút

Beküldte: GaborApa

Eredetileg motorozni akartunk, de ebből is lakóautózás lett.